mandag 27. september 2010

Tehran!

Tehran er genialt! Men det er jo nesten helt umulig å finne tid til å skrive noe her, og så er det vanskelig å bestemme meg for hva jeg skal skrive om. Vi har jo rukket å oppleve så mye allerede.
 
Det aller første jeg gjorde da jeg kom til landet, var å buse inn på et bønnerom. Jeg skulle på do, og gikk inn første og beste dør med damesymbol. Heldigvis var det ikke bønnetid da. Det er det nå, og soverommet har blitt bønnerom..

Moren til Roya måtte dessverre reise vekk , men hun er så grei at hun har lånt oss leiligheten sin, midt i Teheran. Hun har også deligert bort vertskapsrollen til broren til Roya, Hashem. Han har virkelig gjort en fantasktisk innsats! Vi dro rett opp i fjellet etter at vi kom frem. 3 timer forsinket var vi også, så han hadde hatt tid til å leite etter oss.  Ikke noe avslapping her, nei. Planen var å ta en gondolhels opp til 3000moh og slappe av der. Da kunne vi jo slå to fluer i en smekk. Aklimatisering og avslapping. Gondolen går visst bare på onsdag, torsdager og fredager, så da måtte vi gå istede.. Vi gikk ganske langt oppover, og hadde drikkepause på en liten kafe på veien. Der teste vi mange forskjellige alkoholfrie cidere. Glemte å ta bilde, det skal jeg gjøre neste gang. Veldig aritg at flaskene ser helt like ut som øl og ciderflaske og at det står med stor skrift 0,0% alc. Før vi snudde hadde vi en runde med yoga alle sammen, og Hasim hadde en flott oppvisning Iransk dans. Fantastisk gøy!  

I går var Hashem, kona, sønnen og datra innom på kvelsdmat, medbrakt kveldsmat. Vi blir jammen bortskjemte her! Og det forberedes til stor familielunsj her nå også. 

Formiddagen i dag har gått med til planlegging og pakking til fjellturen. Planen er at vi drar i morgen tidlig. Ellers så stod vi opp grytidlig i dag for å være med på morgentrim i parken. Må si at det er bra opplegg! Instuktørrollen gikk på omgang, og nå kan vi nesten telle til 10. For jobben med å telle repitisjoner gikk også på omgang og noen ganger var det felles innsats. Jeg forstår poenget med å ta morgentrim tidlig, for jammen er det varmt å trene med skjerf. Ellers var det bra opplegg, menn og kvinner var delt, slik at vi stod blant kvinnene og så over på mennene. Bare litt skuffende at unge kjekke mennene tydligvis skulka morgentrimmen.

Og nå har jeg ikke tatt meg tid til å skryte nok av den fantastiske maten vi har fått, av hvor utrolig koslige og gjestfrie alle er. Hadde jo hørt om hvor gjestfrie folk er her, og jeg var litt redd for at det skulle virke pinlig og påtatt. Her føler vi oss virkelig velkommen og folk så morsomme og greie.

Takk Roya, for at vi får være her!!

1 kommentar:

  1. Krysser fingrene for at dere når toppen!!! Fortsett og blogge, jeg får litt reisefeber. Irene

    SvarSlett