fredag 24. september 2010

Nå er jeg snart ferdig med å pakke, jeg må være færdig å pakke snart.. Jeg har tatt noen forutsettinger, sånn som at 5000 moh i Iran er som 2000 moh i Norge. Sånn når det gjelder klær og hva vi må ha med i sekken. Jeg vet jo at jeg kommer til å gå mye saktere, at jeg blir mye mer sliten av ingen ting og at jeg sikkert får litt vondt i hodet. Skal ta med litt Paracet og Ibux, og astma spray. I fjor sommer da jeg gikk opp på Mt Blanck sa guiden at han aldri hadde vært borti noen som pusta så dårlig som meg uten å ha medisin eller en diagnose. Så nå har jeg medisin. Har fått tips om å ha med eddik også, det skal nøytralisere svovellukta vi kommer til å være plaget av siste biten mot toppen.
Mugnetind 1738moh
Aner ikke om det er riktig anntagelse men noen antagelser må en jo ta. Fjelloppakkingen er i grunnen grei, siden jeg har tatt den antagelsen jeg har gjort, men aner jo ikke om jeg driter meg ut. Føler litt behov for å forsvare meg med at det snødde og blåste kraftig på toppen av Mugnetind på søndag. Og på Rasletind gikk vi i snø de siste 200 høydemeterene mot toppen på lørdag. Fyren i det iranske guidefirmaet jeg har maila litt med mente den kunne komme snø, men trodde egentlig at den ville drøye enda noen uker. Det vil jo tilsi at været er hardere i Jotunheimen enn i de iranske fjellene:) Vi har også blitt enige om å ta med frysetørka mat til fjellturen. Det er jo genialt at jeg faktisk skal få litt mindre bagasje etter hvert. Og vannrensetabletter skal jeg ha med.

Det er i grunnen verre å finne ut hva jeg skal ha med av andre klær.. Ønsker jo ikke dra med meg mer enn absolutt nødvendig.
Sko blir det fort mye av, så da dropper jeg det``) Tenker å bare ta med fjellsko og sandaler. Har ikke gode joggesko, så det skal jeg kjøpe på veien. Therese er jo en jogger, så jeg har som mål å lære å like det på turen:) Det målet har jeg vel hatt en stund, så det er på tide å få det til..

I Iran må jo jenter gå med litt mer klær enn det som er vanlig her i landet. Jeg sliter litt der også. Har fått beskjed om bare å ta på en tunika, med lange ermer og ikke utringning. Haha.. de fleste tunikaene mine har korte ermer og er ganske vide i halsen. dette sjalet vil kanskje funke for å skjule utringningen. Et ekstra antrekk i tillegg til det jeg reiser i, må da være mer enn nok?!

Om jeg skal ta med pc, må jeg ha med strømforsyning. Kameratet må også ha lader, og det må telefonen  også. Uff det blir en hel del elektronikk som må være med. Er ikke helt komfertabel med denne flashpackingtrenden, men hva skal en gjøre..?

En får vel bare spare på andre ting:) Vi får shoppe eller stinke. Jeg tar med Nylonvask, er overbevist om at det er en perfekt reisesåpe! Noen som har prøvd den som shampoo? Jeg vet jo at vi får kjøpt porsjonspakker med vaskemiddel, shampoo og alt vi kan ønske oss på hvert gatehjørne i India, men tror jeg pakker med meg en tube likevel. Så kan jeg jo bare kaste den om vi ikke trenger den..

Æsj.. Jeg skal slutte å skrive ned det jeg skal ha med, og heller putte alt i sekken. Det er bare å vente i spenning på hva sekken kommer til å veie..

3 kommentarer:

  1. Så spennende, Marte!! Denne turen kommer jeg til å følge med på! Jeg var i Aserbajdsjan (Irans naboland i nord) i mai og ALLE der sa at jeg måtte reise til Iran neste gang. LITT misunnelig, men sier likevel: NYT OPPLEVELSENE, nå er det DIN tur!

    SvarSlett
  2. Vi skal kanskje til det Kaspiske hav, da ser vi kanskje over til Aserbajdsjan:)
    Du har da virkelig vært på spennende ekspedisjon, og gratulerer med forlovelsen!

    SvarSlett
  3. Genialt, nå har jeg det svart på hvitt. At du skal begynne a jogge! Joggesko next! :)

    SvarSlett